- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak jak to popisujete je to dobrá cesta, probírat to přes matematický rozbor, co je výhodnější atd. ale pochybuju že by se na to někde našly příslušný počet hodin ve školních osnovách. Možná spíš jako námět pro rodiče - pokud chtějí aby to jejich děti dotáhly dál.
Nicméně, je to vlastně o něčem jiném. Právo by totiž mělo být co nejjednodušší a v souvislosti s morálkou. Stejně jako ty děti učíme že nemají v obchodě krást, ale to zboží si za ušetřené (nebo dokonce vydělané) peníze koupit, by jim mělo být vštěpeno, že za ty peníze si kupují kvalitní kvalitní produkt či službu. Jestliže je budeme muset učit, že musí být neustále ve střehu a u každého nákupu podrobně si pročíst několika(desítko) stránkovou smlouvu a u každého odstavce přemýšlet a počítat, zda je vlastně obchodník nechce okrást...tak jim asi brzo dojde že být poctivý je ta úplně nejtěžší a poslední cesta k úspěchu. A že spíš začnou ty finty ze smluv spíš napodobovat, podvádět, lhát, vytáčet se...
boj proti matematickému bezvědomí
boj proti fyzikálnímu bezvědomí
boj proti chemickému bezvědomí
atd...
Pokud máte pocit, že je to potřeba, tak se do toho pusťte.
více do reality. Poměrně vysoké procento žáků téměř nepřečte (především nepochopí) složitější souvětí. A zkuste si představit rozbor takové smlouvy v tomto kontextu.
To je věc, která je mimo moji odbornost. Jak poznamenal, patrně v jiném kontextu, diskutér nad námi, je nutno bojovat na mnoha frontách.
by se měl na školách vyučovat SPRÁVNÍ ŘÁD, a to tak, aby žáci chápali obsah !
Je hotová tragédie, když správní řád neznají nebo nedodržují ani úředníci ve veřejné správě. To pak není žádná šance se svých práv domoci.
Ono by začasté stačilo, kdyby se úředníci řídili základními zásadami výkonu veřejné správy, co jsou hned v úvodu správního řádu. Zejména zásadou veřejné správy jako služby občanům.
"právo bylo za minulého režimu do značné míry ztotožněno s represivní státní mocí .... nebylo pro morálně uvědomělého člověka snadné identifikovat se s právním řádem a jeho hodnotami"
A ono se na tom od té doby snad něco změnilo
... cast pravdy mate. Ale jeste vetsi problem je podle mne slozitosti prava, ktere nejlepe vystihuje rceni - "sejdou-li se dva pravnici, pak ziskame tri pravni vyklady tehoz pripadu". Clovek vzdelany i nevzdelany ma problem se orientovat v drobnych nuancich prava a jeho vykladu, pak spise jedna instiktivne se slovy - "vsak ono to nejak dopadne".
Ono to v praxi není tak horké. Jsou samozřejmě problematická místa, ale se základním "tréninkem" se lze v právu pohybovat poměrně bezpečně. Problém je v tom, že bez tohoto tréninku je to naopak dost o ústa. Přirovnal bych to asi k řízení auta. Se zkouškou z autoškoly se jakž takž dá pohybovat v provozu a pro běžně fungování to stačí. Do závodního auta bych se s ní ale nejspíš neposadil.
Musí se změnit právo a ne občané
Právo je zaneřáděné spoustou umělých konstruktů měněných podivnými novelami.
Zákony jsou úplně na všechno, zákonů je zbytečně moc.
Soudy jsou nefunkční a pomalé, soudci jsou bez jakékoliv odpovědnosti a neodvolatelní.
Problémem jsou zákony a soudy. Problémem nejsou občané.
Naprostý souhlas! Jen bych rád dodal, že pojetí práva nebo legislativy, které si činí nárok na modifikaci základních etických a morálních hodnot a snaží se tak stát "nad" etikou a morálkou, je z podstaty mylné. Důkazem je už Ůstava ČR a Listina základních práv a svobod. Obsahuje deklarace uměle vykonstruovaných práv, která nemají oporu v ničem (nebo jsou jen logickým důsledkem práv základních) a na základě nich připouští porušování těch skutečně základních prostřednictvím právního systému státu. Navíc používá arbitrární (právně neurčité) pojmy, jako jsou "veřejný zájem", "veřejný prospěch" apod., které mohou opět významným způsobem prostřednictvím legislativy relitivizovat práva základní (přirozená). Co můžeme chtít od takového právního systému? Nerovnost před zákonem pak je jen logickým důsledkem.